X
تبلیغات
هو الاول - دفترچه راهنماي پرايد 131

هو الاول

فرهنگی - مذهبی - اجتماعی - علمی

دفترچه راهنماي پرايد 131

نكات قابل توجه قبل از رانندگي :

تنظيم و تميز بودن آئينه هاي ، شيشه و چراغ ها

لاستيك ها

نشتي موتور

در حال حركت به عقب چيزي پشت خودرو نباشد .

نكات قابل توجه قبل از روشن كردن موتور :

درب ها بسته

صندلي راننده تنظيم

اطمينان از صحت عملكرد كليه چراغ ها

بررسي نشانگر هاي صفحه كيلو متر

در حالت ON  بودن سوئيچ بررسي صحت عملكرد چراغ هاي هشدار

پائين بودن ترمز دستي و اطمينان از خاموش بودن چراغ آن

روشن كردن موتور

ترمزدستي كشيده

دنده خلاص

كلاچ گرفته

فاصله بين استارت ها 10 ثانيه

موتور بايد گرم شود اين حالت بايد در وضعيت دور آرام باشد .

روشن كردن موتور در حالت خفه ( بنزين زياد )

ترمز دستي كشيده و دنده خلاص باشد .

گاز و كلاچ را تا آخر فشار دهيد .

استارت زده تا سوخت اضافه خارج شود .

وقتي موتور روشن شد گاز و كلاچ را رها كنيد.

 

در حین رانندگی به موارد زیر توجه کنید :

تغییر صدای اگزوز یا بوی گازهای خروجی از اگزوز

لرزش در غربیلک

سفت شدن فرمان

سفت شدن پدال یا به یک سمت کشیدن خودرو

بدی عملکرد گیربکس

بدی عملکرد ترمز دستی

نشتی مایعات از خودرو

رانندگي با دنده سبك باعث :

كاهش مصرف سوخت

كاهش صداي موتور

كاهش فشار روي موتور و دوام آن

كولر باعث گرم شدن موتور مي شود پس در:

در سر بالائي

در ترافيك سنگين

در سرعت بالا

از كولر استفاده نكنيم .

رانندگي در برف ، يخ ، گل و لاي و ماسه :

رعايت فاصله مجاز از خودرو جلو

دور زدن و ترمز ناگهان ممنوع

استفاده از دنده ی سنگين

آرام گاز دادن براي جلو گيري آزاد چرخيدن چرخ ها

استفاده از شن، نمك و زنجير چرخ

استفاده از دنده معكوس در سطح لغزنده باعث سُر خوردن خودرو مي شود .

رانندگي در شب :

سرعت كم و رعايت فاصله مجاز

تنظيم آئينه ها جهت جلوگيري از انعكاس نور

تميز كردن سطح چراغ هاي جلو

عدم خيره شدن به چراغ خودرو هاي رو به رو

رانندگي در هواي باراني:

اطمينان از صحت عملكرد برف پاكن

سرعت كم و رعايت فاصله مجاز با خودروي جلو

اطمينان از عدم سایيدگي لاستيك ها

روشن كردن چراغ هاي جلو

عبور از گودال ها با سرعت كم

خشك كردن ترمز ها  با چند با ترمز كردن

رانندگي در زمستان :

به همراه داشتن زنجير چرخ، مايع مخصوص يخ زدايي شيشه جلو ، كيسه ي شن يا نمك ،چراغ قوه ، بيلچه ، كابل برق باطري كمكي ، باطري نو ، بازديد سيستم جرقه ، ضد يخ مخصوص مايع شيشه شور الزامي است . 

در هنگام ترك كردن خودرو موارد زير را انجام دهيد :

 فعال كردن قفل فرمان خودرو

پنهان كردن اشياء قيمتي

به همراه بردن اسناد خودرو

بستن پنجره ها

قفل كردن همه درب ها

نكات

كمر بند ايمني را از نظر صحت و سلامت آزمايش كنيد .

هنگام استفاده از كمر بند دقت شود تسمه ي آن صاف باشد .

درب باك را به علت وجود بخار بنزين به آرامي باز كنيد و مواظب باشيد پرتاب نشود .

 هنگام سوختگيري موتور خاموش باشد .

 براي تغيير مسير از آئينه وسط استفاده كنيد .

با اشياء تيز شيشه ي عقب را از داخل تميز نكنيد ! زيرا به گرمكن آسيب مي رسانيد .

در حالت روشن بودن موتور از گرمكن استفاده كنيد .

 بيش از 10 ثانيه سويچ را در وضعيت start   نگاه نداريد .

صداي سوپاپ به علت كار نكردن طولاني مدت موتور می باشد . اگر با گرم شد موتور، صدا رفع نشد E ارجاع به نمايندگي

پدال كلاچ تكيه گاه پا نيست ! از برآمدگی سمت چپ بدنه استفاده کنید .

دسته دنده تكيه گاه دست راست نيست !

در سر بالائي براي نگه داشتن خودرو از ترمز دستي استفاده كنيد .

رانندگي با دنده سنگين به مدت طولاني ممنوع !

اگر پس از سه ثانيه چراغ ABS  خاموش نشد E خطر E ارجاع به نمايندگي

اگر ترمز ABS  خراب شود ، ترمز عادي خودرو كار مي كند .

سيستم ترمز بوستري خودرو در حالت خاموش بودن موتور عمل نمي كند .

 اول پدال ترمز را تا آخر فشار دهيد بعد ترمز دستي بكشيد .

براي آزاد كردن ترمز دستي اول كمي آن را به بالا بكشيد .

علاوه بر ترمز دستي براي اطمينان بيشترخودرو را در دنده يك قرار دهيد .

 حجم باك خودرو 37 ليتر است و بعد از مصرف 30 ليتر چراغ اخطار سوختگيري روشن مي شود .

دور سنج موتور نبايد در محدوده ي قرمز(خطر) قرار گيرد.

براي نور بالا لحظه اي نياز به روشن بودن چراغ هاي اصلي نيست .

هنگامي كه موتور گرم است درب رادياتور را باز نكنيد !

در صورت استفاده از لاستيك مخصوص برف ، هر چهار چرخ را مجهز كرده و در صورت لزوم حداكثر تا سرعت km120 می توانید رانندگی کنید .

 قبل از استفاده از زنجير چرخ قالپاق ها را جدا كنيد .

حداكثر سرعت با زنجير چرخ km  50

 زنجير چرخ فقط براي چرخ هاي جلو و هر يك كيلومتر آنها را محكم كنيد.

در صورت رسيدن به دماي مناسب و وجود گاز و بنزين در باك ها مي توان با دكمه به طور دستي وضعيت سوخت را عوض كرد .

در صورت اتمام هر سوخت خودرو به طور خودكار به سوخت ديگر منتقل مي شود.

 هر 1000 كيلومتر يك باك با سوخت ديگر استفاده شود .

 در صورت تمام شدن گاز نشانگر CNG  شروع به چشمك زدن مي كند .

چراغ CNG  روشن  ، خودرو در حالت مصرف كردن گاز

 چراغ CNG خاموش ، خودرو در حالت مصرف بنزين

افزايش عمر لاستيك با تنظيم بودن استاندار باد چرخ ها

فاصله ايمن از خودرو جلو!

بار غير ضروري ممنوع!

باز بودن پنجره هاي در سرعت بالا باعث افزايش مصرف سوخت مي شود .

حركت در جهت باد باعث افزايش مصرف سوخت مي شود .

استفاده از فیوز غیر استاندارد ممنوع !

در صورت وجود تورم در لاستیک آن را تعویض کنید .

در هنگام جابه جا کردن لاستیک ها بهتر است لنت ترمز ها را نیز بررسی کنید .

در هنگام جابه جا کردن لاستیک ها بهتر است لنت ترمز ها را نیز بررسی کنید .

اگر در حال رانندگي لازم باشد صندوق عقب باز باشد ، بايد پنجره هاي عقب باز باشند تا مقاوت هوا كمتر شود.

عيب يابي هاي اوليه

علت روشن شدن چراغ ABS :

ترمز دستي بالا باشد .

روغن ترمز كم باشد .

در غير اين صورت سيستم EBD  اشكال دارد E  ارجاع به نمايندگي

علائم وجود عيب در ترمز ABS

قفل شدن چرخ و ترمز گيري ناقص

بد عمل كردن ABS  و EBD  

افت عمكرد ABS

روشن شدن چراغ ABS

عیب یابی اولیه سیستم گاز :

اطمینان از وجود گاز در مخزن

وجود بنزین کافی برای استارت اولیه

سالم بودن فیوزها

نكات ايمني

نکات ایمنی در مورد مخزن گاز

توسط سایر وسایل درون صندوق عقب آسیب نبیند .

هر شش ماه یک با حفاظ مخزن بررسی شود .

مخزن هر سه سال یک با بررسی شود .

محکم بودن اتصالات مانع تجمع گاز می شود پس باید بازدید شوند.

در صورت استشمام گاز صبح هاEبستن شیر گازEارجاع به نمایندگی

نشت گاز در محیط بستهEعدم روشن کردن خودرو E انتقال به بیرون

در صورت نشت گاز روشن شدن چراغ سقف هنگام باز کردن درب موجب انفجار می شود ، پس دقت کافی نماید .

استفاده از ضد یخ در تمام سال الزامی است .

سالی یک بار بازدید کامل از سیستم گاز.

توجه ، در صورت جوشکاری در کنار لوله های گاز جانب احتیاط حفظ شود .

در صورت عدم استفاده از سیستم گاز شیر آن را ببندید .

چک کردن محکم بودن ریگلاتور ماهی یک بار.

در صورت مشاهده یخ زدگی در محل ریگلاتور E ارجاع به نمایندگی

تجهيزات ايمني هشدار دهنده :

فلاشر يا چهار چراغ – زمان استفاده

هنگام بكسل کردن خودرو

هنگام توقف كنار جاده

مثلث ايمني جلو و عقب :

براي نشان دادن متوقف بودن خودرو

خاموش كردن موتور يا خلاص كردن دنده هنگام رانندگي در سراشيبي:

از بين رفتن خاصيت اثر ترمز موتور

از بيت رفتن ترمز خودرو

برای باز کردن در رادیاتور در حالت روشن بودن موتور باید :

ابتدا با دستمال ضخیم تا نصف باز کنید .

بعد از خارج شدن فشار بخار

نصف دیگر را باز کنید .

 بهتر است هنگام روشن بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید .

باطری

هرگونه سیگار یا جرقه را از باطری دور کنید .

در صورت تماس آب باطری به چشمان شما 15 دقیقه با آب بشوئید .

اسید باطری با قسمت های رنگی خودرو آغشته نشود .

برای شارژ باطری حتماً کابل های آن را جدا کنید .

گاز هاي آلاينده :

خودرو را در پاركينگ بسته روشن نگذاريد .

در محيط باز دريچه تهويه را در وضعيت خارج به داخل قرار دهيد .

هرگز در خودروي كه متوقف است با موتور روشن ننشينيد .

بازديد ها

بازدیدهای هفتگی یا ماهیانه از سیستم گاز

نشت گاز از مخزن و اتصلات

سوراخ ، شکستگی یا ترک لوله های لاستگی

محکم بودن کانکتور اتصال قطعات الکترونیکی نظیر شیر قطع کن

سالم بون فیوزها

محکم بودن محل اتصال ریگلاتور ، شیر سوخت گیری ، شیر برقی و لوله های فشار قوی

حداقل یک بار در ماه بررسی کنید :

آب رادیاتور

چراغ ها

روغن ترمز و موتور

سالی دو مرتبه بررسی کنید :

برف پاکن و آب پاش

کمربند ایمنی

وضعیت لاستیک  چرخ ها

بررسی سطح مایع خنک کننده :

تمام اتصالات و شیلنگ های سیستم خنک کاری و بخاری را از نظر نشتی بررسی کنید.

شیلنگ باد کرده و معیوب را تعویض کنید .

هنگام که موتور سرد است رادیاتور پر بوده و سطح آن در مخزن رادیاتور بین حداکثر و حداقل باشد.

اضافه یا تعویض مایع خنک کننده :

از مایع خنک کننده با پایه اتیل گلیکول استفاده کنید .

ضد یخ در محلول باید بین 35% تا 60% باشد .

50% آب و 50% ضد یخ به عنوان خنک کننده موتور توصیه می شود .

نگهداری باطری :

باطری در محل خودش محکم باشد .

باطری را باید کالاً خشک و تمیز نگاه داشت .

قطب ها و اتصالات باطری تمیز و محکم باشد .

اگر روی باطری آب باطری ریخت با آب بشوئید .

در صورت عدم استفاده از خودرو اتصالات باطری را جدا کنید .

مرتب سطح آب باطری را بازدید کنید .

در فصول گرم به علت استفاده از کولر سطح آب باطری را بیشتر بازدید کنید .

نحوه بررسی سطح روغن موتور

خودرو در سطح صاف قرار گیرد .

موتور را روشن کنید تا به دمای معمولی برسد .

موتور را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید .

یک بار شاخص را خارج كرده تمیزکنید و بار دوم باید روغن بین حداکثر و حداقل باشد .

نگهداری از بدنه خودرو:

حداقل ماهیانه یک بار بدنه را با آب ولرم یا سرد بشوئید .

هر گونه رسوب را از بدنه پاک کنید .

سوراخ های تخلیه کف خودرو ، صندوق عقب و لب تحتانی درب های خودرو را باز جهت تخلیه آب باز باشند .

حشره ، قیر ،صمغ ،شیره درختان، فضله پرندگان، مواد صنعتی و سایر رسوبات روی بدنه خودرو را پاک کنید .

در صورت پاک نشدن از صابون ملایم مخصوص شستشوی خودرو استفاده کنید. 

از آب داغ و پاک کننده های شیمیایی قوی استفده نکنید .

خودرو را زیر نور خورشید یا زمانی که داغ است نشوئید .

بعد از شستشو جهت باقی نماندن مواد زائد روی بدنه آن را با آب ولرم بشوئید.

بعد از پالیش یا واکس بدنه، حتماً ماشین را شستشو و خشک کنید .

قسمت زیر خودرو مثل لوله های بنزین، سیستم اگزوز، سینی کف اتاق و کارتل را ماهیانه یک بار بشوئید .

توصيه هاي كاركرد اقتصادي

صرف زمان طولاني براي گرم كردن درجا موتور ممنوع !

در روز هاي سرد سال گرم كردن موتور طول مي كشد .

از حالت سكون آرام شتاب بگيريد .

انجام سرويس در زمان بندي هاي مناسب

استفاده ي غير ضروري از كولر ممنوع !

 

 

تهیه کننده    :

حسین حمیداویان

09166069490

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم مهر 1390ساعت 7:34  توسط حسین حمیداویان  |